Multe femei se confruntă cu simptome de menopauză, unele ușoare care pot fi tratate prin simple modificări ale stilului de viață, iar altele mai severe, care pot afecta negativ calitatea vieții. Află din acest articol 5 soluții simple la 5 simptome frecvente ale menopauzei!

Ce este menopauza?

Menopauza reprezintă absența timp de cel puțin 12 luni a menstrelor. Anii care preced acel moment se numește tranziție la menopauză sau perimenopauză și, în acea perioadă, femeile pot avea modificări în ciclurile lor lunare, bufeuri sau alte simptome supărătoare.

De obicei, tranziția la menopauză începe în jurul vârstei de 40 de ani și durează mai mulți ani (de obicei între 7-14 ani). În timpul perimenopauzei, producția organismului de estrogen și progesteron, doi hormoni produși de ovare, variază foarte mult, iar acest lucru provoacă transformări fizice și psihice, care uneori sunt dificil de gestionat.

Care sunt cele mai frecvente simptome de menopauză?

Pe măsură ce nivelurile de estrogen scad, femeile pot experimenta diverse simptome de menopauză. Severitatea manifestărilor menopauzei diferă de la o femeie la alta și depinde de mai mulți factori, inclusiv stil de viață (fumat), vârsta apariției primei menstruații, etc.

Iată care sunt cele mai frecvente schimbări pe care le vei putea observa ca urmare a menopauzei, dar și care sunt soluțiile pentru fiecare simptom în parte:

1. Schimbări de dispoziție

Fluctuațiile hormonale ce apar în perimenopauză pot duce la creșterea iritabilității, anxietății, oboselii și amplificarea stărilor de tristețe. Pentru a reduce aceste simptome de menopauză, pot fi de folos următoarele:

  • Tehnici de relaxare și de reducere a stresului (inclusiv exerciții de respirație profundă și masaj)
  • Stil de viață sănătos (nutriție bună și exerciții fizice zilnice)
  • Implicarea în anumite activități plăcute

Unele femei apelează la remedii naturiste, cum ar fi ceai de sunătoare sau la suplimente cu vitamina B6.

În cazul în care stările depresive sunt puternice, medicamentele antidepresive pot fi de ajutor pentru a corecta dezechilibrul chimic al organismului. Deși de obicei sunt necesare câteva săptămâni pentru a avea efect, multe femei au experimentat o îmbunătățire a stărilor de spirit. De asemenea, unele studii au arătat descoperit că anumite medicamente antidepresive pot ajuta și la tratarea bufeurilor.

2. Incontinență urinară

Pierderea involuntară de urină este unul dintre cele mai neplăcute simptome de menopauză. Din fericire, există strategii care pot ajuta la îmbunătățirea diferitelor forme de incontinență, fără să fie nevoie de medicamente sau intervenții chirurgicale. De exemplu, exercițiile Kegel întăresc mușchii pelvini și pot ajuta la reducerea episoadelor de incontinență. De asemenea, este recomandat să eviți alimentele sau băuturile cu un conținut ridicat de acid sau cofeină, deoarece acestea pot irita mucoasa vezicii urinare.

3. Transpirații nocturne și bufeuri

Pentru a ameliora transpirațiile nocturne și a reduce bufeurile, poți încerca următoarele metode:

  • Poartă pijamale subțiri
  • Bea apă rece pentru a te răcori
  • Răcește camera cu ajutorul aparatelor de aer condiționat
  • Aplică comprese reci pe frunte sau picioare  
  • Redu consumul de cofeină și alcool și evită să fumezi
  • Remedii naturiste. S-a dovedit că următoarele plante pot avea efecte benefice împotriva bufeurilor: soia, trifoi roșu, salvia, cohoș negru

4. Tulburări de somn

Printre simptomele de menopauză se numără și tulburările de somn. Studiile au arătat că insomniile apar în 40-50% din femeile aflate la menopauză. Acestea se pot simți extrem de obosite, lipsite de energie și epuizate fizic și psihic. Pentru a nu avea aceste probleme, este esențial să-ți stabilești un program regulat de somn. Iată ce poți face:

  • Să te trezești și să mergi la culcare la ore constante, chiar și în weekend
  • Să te relaxezi înainte de culcare citind o carte, ascultând muzică sau făcând o baie caldă
  • Să bei un lapte cald și arahide înainte de a dormi. Aceste alimente conțin triptofan, o substanță care ajută organismul să se relaxeze.
  • Să bei în fiecare seară o cană cu ceai de mușețel
  • Să păstrezi lumina, zgomotul și temperatura din dormitor la un nivel confortabil pentru a favoriza somnul
  • Să nu bei cofeină și alcool târziu în timpul zilei

5. Disconfort sexual și scăderea libidoului

Scăderea producției de hormoni ovarieni poate duce la uscăciune vaginală și la scăderea funcției sexuale. Pentru a contracara aceste simptome de menopauză, este bine să încerci lubrifianți și creme hidratante vaginale, care mențin umiditatea. În plus, aceste produse ajută și la menținerea pH-ului vaginal scăzut, ceea ce asigură sănătatea organelor feminine.

Așadar, poți apela la diverse strategii pentru a combate supărătoarele simptome ale menopauzei. Discută cu medicul despre transformările pe care le observi și stabiliți împreună tratamentul potrivit!

Referințe:

https://www.nia.nih.gov/health/what-menopause

https://www.menopause.org/

Sursa foto: Pexels.com

 

Articol citit de 267 persoane